گفت‌وگو با نایب‌قهرمان نوجوان شطرنج آسیا | هر زمین‌خوردنی آغاز ایستادنی دیگر است
  • کد مطالب: ۱۸۵۱۰۰
  • /
  • ۰۴ مهر‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴

گفت‌وگو با نایب‌قهرمان نوجوان شطرنج آسیا | هر زمین‌خوردنی آغاز ایستادنی دیگر است

تاکنون شطرنج بازی کرده‌اید یا این بازی را می‌شناسید؟ زندگی ما آدم‌ها شباهت بسیاری به بازی شطرنج دارد.

تاکنون شطرنج بازی کرده‌اید یا این بازی را می‌شناسید؟ زندگی ما آدم‌ها شباهت بسیاری به بازی شطرنج دارد.

هرچه بیشتر مهره‌های زندگی‌مان را بشناسیم و موقعیت‌ها را بهتر درک کنیم، کمتر فرصت‌هایمان را از دست می‌دهیم و اگر کمی تمرکزمان بر صفحه‌ی زندگی و شکل حرکتمان بیشتر باشد، حتما برد با ما خواهد بود.

فاطمه صفاریان ۱۵ سال دارد و دانش‌آموز دبیرستان آرمیتا مصلی‌نژاد است. او ورزش را از ۶ سالگی و با شطرنج آغاز کرده و نخستین موفقیت خود را سال ۹۴ در هشت‌سالگی با کسب مقام اول مسابقات رده‌ی سنی کوچک‌تر ده سال استان به دست آورده است.

فاطمه افزون بر پیروزی‌های مختلف و پی‌درپی خود، از سال ۹۸ تاکنون در اردوی تیم ملی حضور داشته و به‌تازگی نایب‌قهرمان مسابقات شطرنج غرب آسیا شده است. گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید.

 

قهرمانی‌های پرافتخار

شطرنج را با علاقه‌ی زیاد آغاز کردم و از همان هشت‌سالگی در همه مسابقات معتبر استانی از نفرات برتر بودم. از سال ۹۸ تاکنون به این دلیل که جزو ۶ نفر برتر کشور در رده‌ی سنی خودم بوده‌ام، همیشه  در اردوی تیم ملی حضور داشته‌ام.

شهریور امسال در مسابقات غرب آسیا که به میزبانی سریلانکا برگزار شد توانستم در کنار دیگر دوستان قهرمانم با یک رده‌ی سنی بالاتر، یعنی کوچک‌تر شانزده سال، نایب‌قهرمانی تیمی ایران را به دست بیاورم.

پیش از این نیز قهرمانی شطرنج کوچک‌تر از ۱۰ سال استان در سال‌های ۹۴ و ۹۵، قهرمانی کوچک‌تر از ۱۰ سال استان در سال ۹۶، قهرمانی استانی رده‌ی سنی چهارده و شانزده سال در سال ۹۸، قهرمانی دانش‌آموزی استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و هم‌چنین مقام اول مسابقات بین‌المللی جام فردوسی سال ۹۶ در رده‌ی سنی کوچک‌تر از ۱۲ سال دختران را در کارنامه‌ی ورزشی خود دارم.

 

خوبی‌های این ورزش فکری

برای موفقیت در رشته‌ی شطرنج، مهم‌ترین موضوع علاقه است.

شطرنج سبب تمرکز می‌شود و با توجه به اینکه می‌دانیم در این ورزش هر حرکتی هدف‌دار است و سرنوشت بازی را مشخص می‌کند، یاد می‌گیریم در زندگی هم باید مسئولیت همه‌ی رفتارهایمان را برعهده بگیریم و اگر یک حرکت نسنجیده و از روی کم‌فکری انجام بدهیم، بر سرنوشت ما اثرگذار است.

هم‌چنین آنچه درباره‌ی استراتژی و تاکتیک شطرنج یاد می‌گیریم سبب می‌شود به دیگر مسائل اطرافمان مانند ریاضیات نیز همان‌گونه نگاه کنیم و تحلیل درست‌تر و دقیق‌تری داشته باشیم.

به ‌همین دلیل، به‌ نظرم شطرنج توانسته است ذهن پردازشگر و ریاضی‌ام را تقویت کند.
 

اهداف بزرگ و آینده روشن

به‌یقین هر فردی که در مسیر قهرمانی پا می‌گذارد و ورزشی را به‌‌طور حرفه‌ای در پیش می‌گیرد، به اهداف بزرگی فکر می‌کند.

من از کودکی که دختر بچه‌ای ۶ ساله بودم، این امید و آرزو را داشتم که روزی یکی از بانوان نام‌دار شطرنج جهان بشوم و برای رسیدن به این هدفم تلاش می‌کنم و می‌جنگم.

به همه‌ی دوستانم نیز توصیه می‌کنم هیچ‌وقت از زمین‌خوردن و موفق‌نشدن در کاری دلسرد نشوند زیرا هر زمین‌خوردنی آغاز ایستادنی دیگر است.
 

دوست‌داشتنی‌های یک قهرمان

شنیدن موسیقی بی‌کلام را خیلی دوست دارم. در نخستین فرصتی که دست دهد، برای یادگیری ساز ویولون اقدام می‌کنم. به مطالعه‌ی کتاب‌های روان‌شناسی، انگیزشی و تاریخی علاقه‌ی بسیاری دارم.

کتاب‌های مربوط به معنی اشعار کلاسیک مانند شاهنامه را هم می‌خوانم. مفهوم کلی داستان رستم و سهراب برایم جذاب است و به شخصیت‌های رستم، زال و سیاوش در شاهنامه علاقه‌مندم.

برای دست یافتن به موفقیت‌های چندبعدی، زمانم را مدیریت می‌کنم تا علاقه‌مندی‌هایم باعث افت تحصیلی‌ام نشود. برای این موضوع، همه‌ی تلاشم را می‌کنم و خوشبختانه با کمک معلم‌های خوبم و خانواده‌ام توانسته‌ام در درس و ورزش هر دو موفق باشم.
 

در برابر یک قهرمان تاریخ‌ساز

تصویرسازی تعداد حرکت‌ها در ذهنم در هر بازی شطرنج، به شرایط بازی بستگی دارد اما اگر می‌توانستم روزی در برابر شطرنج‌بازی تاریخ‌ساز بازی کنم، قطعا او بابی فیشر بود، زیرا بازی‌هایش همیشه پر از خلاقیت است.

اگر هم وارد شطرنج نمی‌شدم، حتما یکی از رشته‌های سوارکاری، تنیس یا بیلیارد را انتخاب می‌کردم.

اکنون نیز در هر قدمی که برمی‌دارم به بهترین شدن فکر می‌کنم و هدفم قدم پرافتخار بعدی است که در زمان خودش قطعا اتفاق خواهد افتاد.

در این راه نیز ابتدا از همه‌ی اعضای خانواده‌ام سپس استادان مجرب و دلسوزم سپاسگزارم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.